
W naszej szkole realizujemy inicjatywę „Szkoła Kopernika: Nasza Historia” w ramach projektu „Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież!” Edycja 2024-2026. Projekt ten jest skierowany do młodzieży w wieku 15-29 lat z terenu województwa podkarpackiego i ma na celu zwiększenie ich zaangażowania oraz aktywności w życiu publicznym.
Kładziemy szczególny nacisk na uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie oraz młodzież z powiatu łańcuckiego. W ramach projektu planujemy stworzenie gier wirtualnych typu escape room, które wzbogacą wiedzę o lokalnej historii, zwłaszcza historii naszej szkoły, przy użyciu nowoczesnych technologii.
W ramach projektu przewidujemy przeprowadzenie konkursu na najlepszą grę escape room, w którym wezmą udział uczniowie szkół podstawowych (jako jury i testerzy) oraz nasza szkoła (uczestnicy działający w grupach, tworzący prace konkursowe). Chcemy również zaangażować przedsiębiorców, wolontariuszy, historyków oraz lokalną społeczność w rozwój i promocję tych działań.
Dodatkowo, nasz projekt ma na celu rozbudzenie zainteresowania historią wśród młodzieży oraz edukację na temat zdrowego stylu życia i ekologii.
Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie do udziału w naszym projekcie! Razem możemy stworzyć coś wyjątkowego!
Projekt: Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież! Edycja 2024-2026
Organizator: Fundacja Misji Obywatelskiej
„Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033″.
SPOTKANIE Z PROFESOREM ARTUREM STOJKO - INSPIRACJA DLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI

W dniu 17 października 2024 roku odbyło się wyjątkowe spotkanie z Profesorem Arturem Stojko, wspaniałym człowiekiem i absolwentem naszej placówki. Dyrektor szkoły, Jacek Król, zaprezentował nam sylwetkę profesora, podkreślając jego osiągnięcia i wkład w społeczność lokalną.
Wykład Pana Profesora był nie tylko cennym dorobkiem historycznym, ale także inspirującą lekcją życia. Jego doświadczenie i osiągnięcia stanowią dowód na to, że każda droga, nawet ta rozpoczęta w skromnych warunkach, może prowadzić do wielkich sukcesów. Ponadto, Profesor podkreślił, jak istotne jest wierzenie w swoje możliwości oraz dążenie do celów, niezależnie od miejsca, w którym rozpoczynamy naszą edukacyjną i zawodową podróż.
Młodym ludziom przypomniał, że każdy krok, który stawiają w kierunku swojego rozwoju, ma znaczenie. Ukończona szkoła średnia nie tylko otwiera drzwi do dalszego kształcenia, ale również daje fundamenty do budowania przyszłej kariery. Jego wizja i pasja do nauki są inspiracją, aby nieustannie dążyć do samodoskonalenia. Dzięki takim postaciom jak Pan Profesor, młodzież zyskuje motywację, by podejmować wyzwania i wierzyć, że ich marzenia są na wyciągnięcie ręki.
To ważne, aby młodzi ludzie zrozumieli, że sukcesy zawodowe i naukowe są osiągalne i że każdy z nich ma w sobie potencjał, który warto rozwijać. Wykład ten z pewnością na długo pozostanie w pamięci uczniów i zainspiruje ich do działania oraz realizacji swoich aspiracji.
Wśród zaproszonych gości byli także Adam Krzysztoń, starosta łańcucki, Adam Poręba, wiceprezes Fundacji Misji Obywatelskiej oraz Sylwia Dubiel, prezes Stowarzyszenia Na Rzecz Rozwoju Zespołu Szkół nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie – EKONOMIK. Spotkanie wzbogaciły występy wokalne naszej absolwentki Amelii Grad oraz uczennicy Małgorzaty Sierżęgi, które zachwyciły publiczność swoimi talentami.
Wspólnie mieliśmy także okazję obejrzeć prezentację o naszej szkole, która dostarczyła wielu wyjątkowych perspektyw na życie zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Obfitowała ona w chwile refleksji, uśmiechu, a nawet wzruszenia.
W holu głównym Miejskiego Domu Kultury zorganizowaliśmy wystawę poświęconą historii naszej szkoły. Ekspozycja, w ramach realizowanego projektu, miała na celu ukazanie nie tylko bogatej historii placówki, ale także wspomnień, które towarzyszyły jej przez lata. Wystawa obejmowała archiwalne zdjęcia, dokumenty, a także relacje uczniów, nauczycieli oraz pracowników, którzy przez lata tworzyli naszą szkolną społeczność.
Tego typu inicjatywy są nie tylko świetną okazją do nauki, ale także sposobem na budowanie wspólnoty oraz inspirowanie młodych ludzi do aktywnego działania w swoim otoczeniu. Będziemy kontynuować takie projekty, motywując uczniów do większego zaangażowania w życie społeczne.
Projekt: Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież! Edycja 2024-2026
Organizator: Fundacja Misji Obywatelskiej
„Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033″.
WARSZTATY TWORZENIA ESCAPE ROOM

„Tabliczki i kałamarze. Jak Łańcut uczył się przez stulecia”

WARSZTATY TWORZENIA ESCAPE ROOM W EKONOMIKU
W dniu 5 listopada 2024 roku, w ramach inicjatywy „Szkoła Kopernika: Nasza Historia”, zorganizowaliśmy wyjątkowe szkolenie, które wprowadziło nas w fascynujący świat tworzenia gier typu Escape Room. Warsztaty prowadziła Joanna Obłoza, ekspertka w dziedzinie gier wirtualnych, która z pasją dzieliła się swoją wiedzą.
Podczas szkolenia ekspertka nie tylko przekazała nam teoretyczne fundamenty tworzenia gier, ale także podkreśliła znaczenie innowacyjności oraz unikalnego podejścia w procesie projektowania. Uczyła nas, jak istotne jest dostosowanie fabuły do oczekiwań odbiorców oraz jak kluczowe jest angażowanie gracza poprzez różnorodne mechaniki i zagadki.
Dzięki praktycznym warsztatom mieliśmy okazję wcielić się w rolę „twórcy” Escape Roomu. Podział na grupy sprzyjał kreatywnej burzy mózgów, dzięki czemu mogliśmy zrealizować nasze koncepcje, które zrodziły się w trakcie zajęć. Byliśmy świadkami, jak nasze pomysły przekształcają się w konkretne rozwiązania, co niewątpliwie przyniosło nam satysfakcję
i dumę z osiągniętych rezultatów.
Tego typu warsztaty to nie tylko doskonała okazja do nauki, ale również świetnej zabawy, podczas której nawiązaliśmy nowe znajomości i wspólnie odkryliśmy, jak wciągające
i satysfakcjonujące może być tworzenie gier. To doświadczenie wzbogaciło nas nie tylko o nowe umiejętności, ale także o inspirację do dalszych działań w tej dziedzinie. WIĘCEJ…
Projekt: Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież! Edycja 2024-2026
Organizator: Fundacja Misji Obywatelskiej
„Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033


Wykład historyczny w ramach projektu „Szkoła Kopernika: Nasza Historia”

SZKOŁA KOPERNIKA: NASZA HISTORIA W PRACY WOLONTARIUSZY

SZKOŁA KOPERNIKA: NASZA HISTORIA W PRACY WOLONTARIUSZY - wywiad

„Sukces nie jest tylko kwestią warunków, w jakich zaczynamy, ale przede wszystkim naszego zaangażowania, determinacji i wiary w siebie” – wywiad z Mikołajem Pszonką, wolontariuszem Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie.
Jak długo jesteś wolontariuszem w inicjatywie Szkoła Kopernika: Nasza Historia w ramach projektu „Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież!”?
Mikołaj Pszonka: Jestem wolontariuszem w tej inicjatywie od około 2 miesięcy. Dołączyłem do projektu z zaciekawieniem i chęcią zaangażowania się w coś wartościowego dla młodzieży w mojej szkole.
Co zainspirowało Cię do wzięcia udziału w tej inicjatywie?
M.P.: Zainspirowała mnie możliwość pozytywnego wpływu na życie młodzieży oraz chęć dzielenia się wiedzą na temat historii regionu. Wierzę, że historia kształtuje naszą tożsamość, a młodzi ludzie powinni mieć okazję poznać swoje korzenie i tradycje.
Jakie są Twoje główne zadania w ramach inicjatywy?
M.P.: Moje główne zadania obejmują organizację warsztatów i zajęć edukacyjnych, prowadzenie prezentacji oraz pomoc przy organizacji wydarzeń lokalnych, które mają na celu promowanie wiedzy o historii szkół Łańcuta.
Jakie umiejętności zdobyłeś dzięki temu doświadczeniu?
M.P.: Dzięki temu doświadczeniu rozwinąłem umiejętności komunikacyjne oraz organizacyjne. Nauczyłem się również lepiej pracować zespołowo i motywować innych do działania.
Jakie wyzwania napotykasz podczas pracy jako wolontariusz?
M.P.: Jednym z większych wyzwań jest dotarcie do młodzieży i zaangażowanie ich w nasze działania. Czasami trudno jest zmotywować osoby do udziału w warsztatach lub wydarzeniach, które mogą wydawać się im mniej interesujące.
Jak ta inicjatywa wpływa na młodzież z Twojej szkoły?
M.P.: Uważam, że inicjatywa ma ogromny wpływ – młodzież zyskuje nową perspektywę na historię i kulturę swojego regionu, co może przyczynić się do zwiększenia ich zainteresowania lokalnym dziedzictwem oraz aktywności obywatelskiej.
Dlaczego inni powinni wziąć udział w tej inicjatywie?
M.P.: To doskonała okazja, aby rozwijać się osobiście, zdobywać nowe umiejętności i pomagać innym. Praca wolontariusza to także szansa na poznanie ciekawych ludzi i budowanie wartościowych relacji.
Jakie są Twoje plany na przyszłość związane z wolontariatem?
M.P.: Planuję kontynuować swoją działalność jako wolontariusz, a także może zaangażować się w inne projekty, które będą miały na celu wsparcie młodzieży. Chciałbym również zdobywać więcej doświadczeń w pracy z różnymi grupami społecznymi.
Co chciałbyś powiedzieć osobom, które zastanawiają się nad rozpoczęciem wolontariatu?
M.P.: Zachęcam do spróbowania! Wolontariat to nie tylko praca na rzecz innych, ale także okazja do nauki, samorozwoju i poznawania samego siebie. To doświadczenie, które na pewno wzbogaci twoje życie.
Jakie są Twoje ulubione momenty związane z inicjatywą?
M.P.: Jednym z moich ulubionych momentów było zorganizowanie spotkania z Panem Profesorem Arturem Stojko. Jego słowa rzeczywiście miały mocne oddziaływanie na młodzież, inspirując do działania. Sukces nie jest tylko kwestią warunków, w jakich zaczynamy, ale przede wszystkim naszego zaangażowania, determinacji i wiary w siebie. To przesłanie odzwierciedla ideę, że każdy ma potencjał do osiągnięcia wielkich rzeczy, niezależnie od początkowych okoliczności. Młodzi ludzie często potrzebują przewodników, którzy uwierzą w ich możliwości, a takie postacie jak Pan Profesor są niezwykle cenne w ich życiowej drodze.
Projekt: Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież! Edycja 2024-2026
Organizator: Fundacja Misji Obywatelskiej
„Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033
Koordynatorzy: Monika Ulatowska-Napieralska, Berenika Gdula.
FINAŁ INICJATYWY „SZKOŁA KOPERNIKA: NASZA HISTORIA" W EKONOMIKU! - ZAPRASZAMY
Przed nami finał inicjatywy „Szkoła Kopernika: Nasza Historia”w ramach projektu „Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież!” Edycja 2024-2026.
Wydarzenie to rozpocznie się 26 listopada 2024 roku w PCKZ w Łańcucie o godzinie 9:00 w PCKZ w Łańcucie, ul. Armii Krajowej 51.
Podczas finału zaprezentujemy innowacyjne i wyjątkowe gry wirtualne typu escape room, zaprojektowane przez uczniów naszej szkoły. Gry te mają na celu wzbogacenie wiedzy
o lokalnej historii, w szczególności o dziejach Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie.
Będzie to doskonała okazja, aby zobaczyć, jak młodzież łączy naukę z nowoczesnymi technologiami, a także by zacieśnić więzi pomiędzy uczniami szkoły, a lokalną społecznością.
Projekt: Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież! Edycja 2024-2026
Organizator: Fundacja Misji Obywatelskiej
„Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033″.
Koordynatorzy projektu:
Monika Ulatowska-Napieralska
Berenika Gdula

SZKOŁA KOPERNIKA: NASZA HISTORIA - WYWIAD Z PANIĄ JOANNĄ KLUZ
WYWIAD Z AMELIĄ SUDOŁ UCZENNICĄ KLASY PIĄTEJ W ZAWODZIE TECHNIK REKLAMY I WOLONTARIUSZKĄ ZESPOŁU SZKÓŁ NR 3 W ŁAŃCUCIE

„Istotna jest edukacja i uświadamianie, jakie skutki mogą iść za brakiem zmian” – wywiad z Amelią Sudoł, uczennicą klasy piątej w zawodzie technik reklamy i wolontariuszką Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie.
Co skłoniło Cię do zaangażowania się w projekty związane z ekologią i ochroną środowiska?
Amelia Sudoł: Już od jakiegoś czasu interesowałam się zmianami środowiska i ich ochroną. Bardzo chciałam zaangażować się w aktywność ekologiczną i mieć jakikolwiek wpływ na naszą planetę. Projekty dają mi taką możliwość.
Jakie są według Ciebie najważniejsze wyzwania, przed którymi stoi nasza planeta
w kontekście zdrowego stylu życia?
A.S.: Uważam, że przede wszystkim powinniśmy skupić się na zmianach klimatu. Wpływa to na każdy aspekt naszego życia. Powinniśmy szukać rozwiązań, aby temu zapobiegać.
Jakie działania podejmujecie, aby promować zdrowe nawyki wśród swoich rówieśników?
A.S.: Podejmujemy wiele działań. Chętnie angażujemy się w konkursy promujące ekologię, akcje informacyjne czy warsztaty na temat zdrowego trybu życia. Również dbamy o aktywność fizyczną. Staramy się na wszelkie sposoby dzielić wiedzą na temat ekologicznych wyborów.
Jakie tematy związane z ekologicznym stylem życia według Ciebie są najważniejsze do omówienia?
A.S.: Moim zdaniem najważniejszymi tematami są segregacja i ograniczenie odpadów,
w szczególności plastiku. Również oszczędzanie energii czy wody. Istotna jest edukacja
i uświadamianie, jakie skutki mogą iść za brakiem zmian.
Jakie nowe technologie uważasz za kluczowe w ograniczaniu plastiku i emisji CO2?
A.S.: Przede wszystkim wszelkie nowe technologie pozwalające na eliminowanie plastiku, na przykład biodegradowalne materiały. Kluczowe też jest dbanie o odnawialne źródła energii, poprzez stosowanie paneli słonecznych, turbin wiatrowych, pomp ciepła czy kolektorów słonecznych. Wszystkie rozwiązania są kluczowe w walce z degradacją środowiska.
W jaki sposób technologia wpływa na codzienne życie?
A.S.: Technologia pozwala zdobywać informacje i wiedzę na różne tematy związane z ekologią. Umożliwia dostęp do produktów, aplikacji czy działań, które mają za cel dbanie o nasze zdrowie, nawyki, zasoby i przede wszystkim o środowisko.
Jakie metody stosujecie w szkole, aby edukować innych na temat zrównoważonego rozwoju
i ekologicznych wyborów?
A.S.: W naszej szkole organizujemy dni tematyczne, wykłady z ekspertami oraz projekty badawcze. Możemy także brać udział w programach wymiany doświadczeń z innymi szkołami, co poszerza nasze horyzonty.
Jakie inicjatywy społeczne lub lokalne można by zrealizować, aby wspierać postawy proekologiczne w szkolnej społeczności?
A.S.: Mogą być to lokalne targi ekologiczne dla szkół, gdzie moglibyśmy dzielić się swoimi pomysłami czy produktami. Także różne wydarzenia sprzątania lasów, parków czy sadzenie drzew
i tworzenie ogrodów szkolnych.
Czy zmieniły się Twoje nawyki osobiste w wyniku zaangażowania w działania ekologiczne? Jakie zmiany zauważyłaś w swoim życiu codziennym?
A.S.: Zdecydowanie tak. Zaczęłam świadomie kupować ubrania z „drugiej ręki” oszczędzając i nie generując więcej odpadów. Zwracam uwagę na wykorzystywane materiały, by służyły mi jak najdłużej. Zrezygnowałam z plastikowych butelek używając wielorazowych.
Co sprawia, że czujesz się zaangażowana w działania na rzecz zdrowego stylu życia?
A.S.: Uważam, że każdy wykonując nawet najmniejsze działania w kierunku ochrony środowiska ma ogromny wpływ. Obserwuję wiele osób w mediach społecznościowych, które zajmują się ekologią. Są dla mnie dużą inspiracją i czuję satysfakcję, gdy działam. Mam nadzieję, że ochrona środowiska będzie wciąż się rozwijać poprzez nowe technologie i ludzie będą tego coraz bardziej świadomi.
Projekt: Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież! Edycja 2024-2026
Organizator: Fundacja Misji Obywatelskiej
„Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033
Koordynatorzy: Monika Ulatowska-Napieralska, Berenika Gdula.
WYWIAD Z WIKTORIĄ KOŁCZ, CZŁONKIEM SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W EKONOMIKU
WYWIAD Z ANTONINĄ SROCZYK, UCZENNICĄ KLASY PIERWSZEJ W ZAWODZIE TECHNIK USŁUG FRYZJERSKICH
„Małe zmiany – wielkie efekty!” – wywiad z Antoniną Sroczyk, uczennicą klasy pierwszej w zawodzie technik usług fryzjerskich.
Jak długo uczysz się w szkole Kopernika i co skłoniło Cię do wyboru tej placówki?
Antonina Sroczyk: Uczę się w szkole Kopernika od pół roku. Skłoniły mnie do tego takie czynniki jak dostępność szkoły w samym centrum miasta, wysoka jakość nauczania oraz perspektywy zawodowe, które oferuje ta szkoła. Dodatkowo, pozytywne opinie i feedback, które otrzymałam na targach edukacyjnych, również miały duży wpływ na mój wybór. Fajna atmosfera w szkole, zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli, sprawia, że czuję się tu dobrze i mogę się rozwijać.
Czy w szkole Kopernika odbywają się jakieś projekty ekologiczne? Jeśli tak, to jakie?
A.S.: Tak, w naszej szkole organizowane są różne projekty w ramach działań ekologicznych, poprzez które nauczyciele zwiększają naszą świadomość i wrażliwości na otaczający świat. Przeprowadzane są warsztaty dotyczące recyklingu oraz oszczędzania energii, konkursy o tematyce ekologicznej, kiermasz podręczników używanych.
Jakie działania podejmuje szkoła na rzecz ochrony środowiska?
A.S.: Szkoła podejmuje różne działania – głównie są to tematy związane z ochroną środowiska, takie jak zmiany klimatyczne, bioróżnorodność czy recykling. Wprowadza także ekologiczne rozwiązania – mamy w klasach energooszczędne oświetlenie, wietrzymy co przerwę klasy i zbieramy nakrętki.
Jak szkoła uczy o ekologii i zrównoważonym rozwoju?
A.S.: W szkole na lekcjach wspomina się o ekologii. Wiem też, że organizowane będą na wiosnę projekty interdyscyplinarne, które zachęcać będą do poszukiwania rozwiązań problemów ekologicznych i zaangażują nas w działania praktyczne.
Co osobiście robisz, aby dbać o środowisko? Segregacja śmieci, dbałość o porządek
A.S.: Staram się ograniczać użycie plastiku, zawsze zabieram ze sobą torby wielokrotnego użytku na zakupy i segreguję odpady w domu. Zwracam uwagę innym na znaczenie ochrony środowiska.
Jakie ekologiczne wyzwania widzisz w swojej okolicy, a jak szkoła może pomóc w ich rozwiązaniu?
A.S.: W mojej okolicy wyzwaniem są śmieci porzucane w przestrzeni publicznej i zanieczyszczenie wód. Szkoła może pomóc, organizując programy edukacyjne, które uświadomią mieszkańców o skutkach ich działań na środowisko.
Jakie są zalety stosowania farb i barwników ekologicznych w usługach fryzjerskich? W jaki sposób użycie ekologicznych produktów może przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczeń w środowisku?
A.S.: W klasie pierwszej jeszcze nie stosujemy farb i barwników, ale nauczycielki już wspominają o tym temacie. Ekologia w usługach fryzjerskich jest bardzo ważna. Farby bez szkodliwych chemikaliów zmniejszają ryzyko alergii i podrażnień zarówno u klientów, jak i u fryzjerów pracujących z tymi substancjami. Te ekologiczne produkty mają mniejszy wpływ na zanieczyszczenie wód gruntowych i atmosfery. To istotne, zwłaszcza w kontekście ochrony przyrody i bioróżnorodności.
Projekt: Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież! Edycja 2024-2026
Organizator: Fundacja Misji Obywatelskiej
„Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033
Koordynatorzy: Monika Ulatowska-Napieralska, Berenika Gdula.

WYWIAD Z MIROSŁAWEM GARGASIEM, PRZEWODNICZĄCYM SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W EKONOMIKU
FINAŁ INICJATYWY „SZKOŁA KOPERNIKA: NASZA HISTORIA” W EKONOMIKU!

CEREMONIA WRĘCZENIA NAGRÓD W EKONOMIKU
