Organizacja wycieczek szkolnych przez szkoły Powiatu Łańcuckiego w ramach przedsięwzięcia Ministerstwa Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”.

Powiat Łańcucki pozyskał dotację celową w kwocie 30000 zł ze środków budżetu państwa na realizację zadania organizacji wycieczek szkolnych dla szkół, których jest organem prowadzącym w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Poznaj Polskę” ustanowionego na podstawie art. 90w ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915) przez Ministra Edukacji i Nauki w komunikacie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 sierpnia 2021 r. o ustanowieniu przedsięwzięcia pod nazwą „Poznaj Polskę”.

Dotacja zostanie przeznaczona na zadanie zorganizowania wycieczek m.in. dla uczniów Zespołu Szkół Nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie, ul. Farna 10, 37-100 Łańcut – organizacja wycieczki do Sandomierza – historyczny zespół architektoniczno-krajobrazowy, woj. świętokrzyskie, Brama Opatowska w Sandomierzu oraz Góry Pieprzowe. Oraz wycieczka do Bóbrki – najstarszej kopalni ropy naftowej i Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie.

Projekt zrealizowany w czerwcu 2022 r.

W dniach 13-15 czerwca 2022 roku  uczniowie Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie, uczestniczyli w wycieczce  dofinansowanej przez rządowe Przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”  do Łodzi, Torunia, Ciechocinka i Warszawy. Tematyka wycieczki związana była z patronem szkoły Mikołajem Kopernikiem. W wycieczce wzięło udział 30 uczniów z klas 1-3 i 4 opiekunów.

DZIEŃ PIERWSZY - EKONOMIK POZNAJE ŁÓDŹ

Mając na wizytę w Łodzi zaledwie kilka godzin, zaczęliśmy nasz spacer od Manufaktury, czyli  dawnego kompleksu fabrycznego rodziny Poznańskich.  To miejsce największego w kraju przedsięwzięcia rewitalizacyjnego.  Zabytkowe budynki wykorzystywano jako miejsce  na muzea, teatr, kino i infrastrukturę gastronomiczną.

Zaskoczyła nas informacja, że Łódź nie posiada rynku. Najważniejsza jest, natomiast licząca 4 km, ulica Piotrkowska z imponującymi kamienicami architektury XIX wieku, miejskie pałace, oryginalne pomniki, a w podwórzach kolejne zaskakujące miejsca – ogrody i stare fabryki. Wędrówkę zakończyliśmy przy EC1 Łódź – Miasto Kultury, przedsięwzięcia działającego w przestrzeniach zrewitalizowanego i rozbudowanego kompleksu pierwszej łódzkiej elektrowni. W kompleksie dawnej EC1 znajdują się Centrum Nauki i Techniki, Planetarium EC1, Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej, Narodowe Centrum Kultury Filmowej oraz Łódź Film Commission.

Po południu wybraliśmy się na spacer ulicami Torunia. Wychodząc z Bramy Żeglarskiej na Bulwar Filadelfijski i nadwiślańskie nabrzeże, zauważyliśmy  dużą tablicę. Przedstawia ona plan filmu „Rejs”, którego sceny nagrywano w tym miejscu w 1969 r. Na zakończenie dnia w magiczny sposób Mistrz piernikarski przeniósł nas do średniowiecza. Pod okiem uczonej Wiedźmy Korzennej poznaliśmy  wszelkie rytuały związane z wypiekiem piernika. Własnoręcznie przygotowaliśmy ciasto i każdy wybrał formę, która najbardziej mu się spodobała. Po kilku minutach otrzymaliśmy własnoręcznie przygotowane pierniki. Ten zapach towarzyszył nam do godzin wieczornych.

DZIEŃ DRUGI - EKONOMIK POZNAJE TORUŃ

Drugi dzień naszej eskapady rozpoczął się w Obserwatorium Astronomicznym UMK w Piwnicach, 13 km od Torunia. Ogromne wrażenie zrobił na nas wybudowany w  1994  roku, największy w całej Europie Środkowej, liczący aż 32 metry radioteleskop RT4, będący częścią międzynarodowej sieci placówek służących do badań i obserwacji kosmosu. Naszej uwadze nie umknął również Teleskop Drapera, jeden z pierwszych na świecie astrografów.

Drugą część dnia spędziliśmy w Toruniu. Byliśmy w Domu Kopernika, zabytkowej, gotyckiej kamienicy, która w drugiej połowie XV wieku należała do rodziny Koperników. Przez wielu historyków uznawana jest ona za miejsce narodzin Mikołaja Kopernika. Następnie poznaliśmy Stare i Nowe Miasto w Toruniu, uznane za Pomnik Historii. Stare Miasto uhonorowane zostało wpisem na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO,  jako przykład urbanistyki średniowiecznej właściwej dla miast zakładanych na prawie chełmińskim. Utrzymany bez zmian pierwotny podział na kwartały i bloki zabudowy w połączeniu z monumentalnymi bryłami gotyckich kościołów, okazałym ratuszem staromiejskim, ceglanymi spichrzami, basztami, bramami oraz licznymi kamienicami mieszczańskimi, z często oryginalnymi nowożytnymi stropami belkowymi we wnętrzach zdobionymi polichromią, czynią z historycznego centrum Torunia jeden z najbardziej autentycznych i integralnych zespołów architektoniczno-urbanistycznych o średniowiecznym rodowodzie.

Po południu odwiedziliśmy Centrum Popularyzacji Kosmosu „Planetarium – Toruń”. To największa atrakcja turystyczna Torunia. Charakterystyczna, półkolista kopuła i rotundowy kształt budynku Planetarium sprawiają, że należy ono do najbardziej rozpoznawalnych i charakterystycznych obiektów toruńskiej starówki.  Na zakończenie dnia udaliśmy się do Bazy MARS#17. To interaktywna przestrzeń zaaranżowana w formie bazy kosmicznej, gdzie staliśmy się członkami załogi.  Wykonywaliśmy określone czynności, niezbędne do tego, by przeżyć poza Ziemią i zrealizować powierzone nam zadania. Nie tylko monitorowaliśmy stan naszej Bazy, ale także usuwaliśmy drobne awarie, badaliśmy próbki gruntu „Czerwonej Planety”. Naszym zadaniem było również właściwe gospodarowanie energią.

DZIEŃ TRZECI - EKONOMIK POZNAJE CIECHOCINEK I WARSZAWĘ

W drodze do stolicy odwiedziliśmy Ciechocinek – zespół tężni i warzelni soli wraz z parkiem tężniowym i zdrojowym. Dowiedzieliśmy się, że  jest to przykład  wykorzystania leczniczego klimatu oraz udane połączenie tradycji z nowoczesnością.

Miejscem, które bardzo chcieliśmy zobaczyć był PGE Narodowy, dom reprezentacji Polski,  z najnowocześniejszą areną wielofunkcyjną i jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Arena jest największym stadionem w Polsce, który powstał na miejscu Stadionu Dziesięciolecia. Ponoć specjalnie na nasze przybycie rozwinięto czerwony dywan
w holu głównym;)

Kolejnym punktem naszej wycieczki w stolicy był kompleks budynków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przy ulicy Wiejskiej. Dzięki uprzejmości Pana Kazimierza Gołojucha, posła  na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej,  udało się nam zwiedzić Sejm. Wycieczka objęła kilka ważnych i ciekawych pomieszczeń. Na początku oglądnęliśmy makietę całego kompleksu.  Obowiązkowo odwiedziliśmy salę posiedzeń. Pani przewodnik przedstawiła historię Sejmu, omówiła strukturę i zasady obrad.  Następnie przeszliśmy się po holu głównym i oglądnęliśmy  dwie tablice pamiątkowe. Pierwsza z nich dedykowana jest Posłom II Rzeczypospolitej, którzy zginęli walcząc o Polskę podczas II Wojny Światowej. Druga tablica upamiętnia Smoleńsk 2010.  Po zejściu na dolny hol zobaczyliśmy laski marszałkowskie uprzednich Marszałków oraz kącik poświęcony Janowi Pawłowi II. Jest także przepiękna sala sejmowa znana nam z komisji śledczych, której podłoga ozdobiona jest kolorowym marmurem. Największe zainteresowanie wzbudziły  poręcze uwieńczone wężowymi głowami. Ponoć ich potarcie przynosi szczęście😉

Następnie poruszając się Traktem Królewskim odwiedziliśmy Muzeum Łazienki Królewskie, Park Ujazdowski i Agrykolę. W  sercu zespołu pałacowo-ogrodowego w Warszawie  ukryta jest letnia rezydencja ostatniego króla Polski – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Dziś jest to muzeum. Na terenie Łazienek usytuowane są także oranżerie, amfiteatr, teatr dworski, Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa, Pałac Myślewicki oraz liczne wolnostojące rzeźby.

Kolejnym punktem na naszej liście była Starówka z Kolumną Zygmunta III Wazy i  Zamkiem Królewskim, rezydencją królewską, jak i miejscem obrad sejmu, centrum administracyjnym
i kulturalnym kraju. To w nim uchwalono Konstytucję 3 Maja – pierwszą w Europie i drugą na świecie. Na samym środku rynku zachwyciła nas Syrenka, opiekunka miasta.  Nie bez powodu serce Starego Miasta zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Dzień zbliżał się ku końcowi. Nie dawaliśmy jednak za wygraną, chociaż trud wycieczki dawał się nam już we znaki. Spacerem przeszliśmy pod Grób Nieznanego Żołnierza pod kolumnadą Pałacu Saskiego.  Płonie tam wieczny znicz i służbę pełni warta honorowa z Pułku Reprezentacyjnego Wojska Polskiego.

Na sam koniec oczom naszym ukazał się  „dar narodu radzieckiego dla narodu polskiego”, czyli Pałac Kultury i Nauki.  Przed głównym wejściem od strony ul. Marszałkowskiej znajdują się dwie rzeźby: wieszcza  Adama Mickiewicza, dłuta Stanisława Horno-Popławskiego oraz naszego patrona Mikołaja Kopernika, autorstwa Ludwiki Nitschowej.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był przejazd metrem  jedynym w Polsce system kolei podziemnej, składający się z dwóch linii: M1 i M2.