W dniu 29 października 2024 roku w ramach inicjatywy „Szkoła Kopernika: Nasza Historia” odbyła się lekcja muzealna „Tabliczki i kałamarze. Jak Łańcut uczył się przez stulecia”, zorganizowana w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Łańcucie. Była to fascynująca
podróż przez historię edukacji w regionie. Uczniowie oraz nauczyciele mieli wyjątkową okazję zagłębić się w znaczenie lokalnych szkół oraz narzędzi edukacyjnych, które towarzyszyły ich poprzednikom przez stulecia.
Podczas zajęć, prowadzonych przez Panią Annę Urbańską, uczestnicy zostali wprowadzeni w tematykę edukacji i jej roli w rozwoju społeczności łańcuckiej. Prezentacja ukazała nie tylko ewolucję metod nauczania, ale także podkreśliła, jak istotne były lokalne tradycje w kształtowaniu tożsamości edukacyjnej regionu. Pani Urbańska zadała wiele prowokujących pytań, które zachęcały do dyskusji oraz krytycznej analizy własnych doświadczeń szkolnych.
Zajęcia miały również charakter interaktywny – uczniowie mogli spróbować rozwiązać zagadkę, która doprowadziła ich do odkrycia oryginalnych, historycznych dzienników. To nie tylko wzbogaciło ich wiedzę, ale także wzmocniło więź z lokalną historią i kulturą.
Lekcja „Tabliczki i kałamarze” okazała się nie tylko edukacyjnym doświadczeniem, ale także inspirującą przygodą, która skłoniła uczestników do refleksji nad wartością edukacji oraz jej wpływem na nieustanny rozwój społeczności. Uczniowie wynieśli z zajęć nie tylko nowe informacje na temat przeszłości Łańcuta, ale także zrozumienie, jak ważne jest pielęgnowanie lokalnych tradycji w dzisiejszym świecie.
Tego typu wykłady, mają ogromne znaczenie w budowaniu świadomości obywatelskiej młodzieży oraz w kształtowaniu ich postaw w przyszłości. Uczniowie, uczestnicząc w takich lekcjach, stają się nie tylko lepiej wykształconymi obywatelami, ale także strażnikami lokalnej historii, co w dłuższej perspektywie ma ogromny wpływ na rozwój społeczności.
Projekt: Przystanek – Czas na Podkarpacką Młodzież! Edycja 2024-2026
Organizator: Fundacja Misji Obywatelskiej
„Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na
lata 2022-2033″.